Skip to main content
مقاله ها

اطلاعاتی پیرامون طراحی دپوی کانتینر

By مارس 1, 2023سپتامبر 20th, 2024بدون دیدگاه

اطلاعات کلی

دپوی کانتینر یا ترمینال کانتینری به جایی جایی گفته می شود که تعدادی کانتینر پس از تخلیه، بارگیری یا در حال حمل و نقل نگهداری می شوند.دپوی کانتینر مکانی واحد را فراهم می کند که شرکت های حمل و نقل و لجستیک می توانند کانتینرهای خود را تا زمان بارگیری مجدد نگهداری کنند.
یک تصور غلط رایج این است که در نظر بگیریم که محل نگهداری کانتینرهای پر  نیز دپوی کانتینری است. در واقع، آن‌ها صرفا ترمینال یا پایانه‌های نگهداری هستند و ماهیت موقتی دارند، زیرا هدف شرکت‌های کشتیرانی انتقال کالا به طرف گیرنده یا بندر در اولین فرصت است.
دپوی کانتینر سازمانی اغلب طیف گسترده ای از خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد. این خدمات در قالب تمیز کردن، تعمیر، نگهداری، حفاظت، حمل و نقل و غیره است. این گونه دپوی کانتینر جایگزینی برای شرکت های حمل و نقل فردی که مجبور به نگهداری و رسیدگی به کانتینترهای خالی خود هستند ارائه می دهند.
طراحی و بازسازی ساختمان اداری شرکت توشه بر در تهران

تصاویر دپوی کانتینر

طراحی دپوی کانتینر

دپوی کانتینری فضای بزرگی را اشغال می کند و دانستن چیدمان و طراحی آنها حائز اهمیت است.

چیدمان دپوی کانتینر به سه قسمت تقسیم می شود. می توان آن را به طرح های محوطه، کنار زمین و کنار دریا تقسیم کرد. هر چیدمان با برنامه ریزی مناسب طراحی شده است. چیدمان حیاط کمی پیچیده است زیرا قسمت طراحی بلوک های انباری را دارد. طرح کنار زمین شامل یک دروازه، مناطق خدمات کامیون و خطوط راه آهن است.

دو خط معروف به خطوط رانندگی و خطوط انتقال وجود دارد. ویژگی خط رانندگی اطمینان از انتخاب مناسب تجهیزات حمل و نقل است که بر برنامه ریزی طرح ترمینال تأثیر می گذارد.

یک دپوی کانتینر اغلب شلوغ است و از این رو نحوه کار و چیدمان انبارها باید در نظر گرفته شود. بیشتر اوقات کانتینرها به طور موقت یکی روی دیگری در پایانه های کانتینری چیده می شوند و منتظر حمل و نقل بیشتر توسط کشتی های آبراه یا وسایل نقلیه زمینی هستند.

پایانه های کانتینری مدرن دارای طرح مستطیلی هستند. همه کانتینرها در طبقات مختلف با ردیف ها و خلیج های متعدد در آنجا چیده شده اند. طراحی ترمینال ها روز به روز نوآورانه تر می شوند.

این طرح‌های نوآورانه اغلب برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی کانتینر و ظرفیت جابجایی کانتینر، کمبود زمین در دسترس، و فناوری‌های مقرون‌به‌صرفه برای افزایش قابلیت اطمینان در نظر گرفته می‌شوند.

سه بخش اصلی موجود در انبارها عبارتند از باربرهای استرادل و انباشته، جرثقیل های دروازه ای سوار بر ریل و جرثقیل های دروازه ای لاستیکی. حامل های استرادل در عملیات های در مقیاس بزرگ بسیار کارآمد هستند. آنها معمولاً ظروف را در چهار طبقه روی هم قرار می دهند و به راحتی می توانند بین ردیف های ظروف تراز شده حرکت کنند.

برخی از طرح‌بندی‌های مدرن، طرح‌بندی‌های موازی هستند. در این چیدمان، بلوک ها موازی با اسکله هستند و در هر طرف بلوک یک خط کامیون ساخته شده است. اسکله یک سکوی فلزی برای بارگیری و تخلیه کشتی ها است.

تغییرات فعلی که در انبارهای کانتینری ایجاد می شود به این صورت است که طول افقی آنها افزایش می یابد تا ظرفیت کلی انبار افزایش یابد.

در مجموع چیدمان و طراحی دپوی کانتینرها به گونه ای است که کانتینرها به درستی روی هم چیده شده و به روش مناسب نگهداری شوند، حرکات صاف کانتینرها، ریل و جاده های ساخته شده در داخل دپو و سایر امکانات مورد نیاز باشد. در انبار کانتینر ساخته شده است.

نمونه از طراحی ایوان مهرازی در زمینه دپوی کانتینری را در لینک زیر مشاهده میکنید.

https://a1mehrazi.com/دپوی-کانتینر-توشه-بر/

دپوی کانتینر

نظر خود را بنویسید

× Whatsapp